|
Asociatia Agora - Primul centru de reminiscente din Romania
Formarea
în tehnica stimularii reminiscentelor
|
|
Ce este
reminiscenta si Cum să conduci un grup de
reminiscente Coordonarea sesiunilor
de reminiscente Confidentialitatea
si Planificarea sesiunilor de
reminiscente Evaluarea sesiunilor de
reminiscente Avantaje pentru
beneficiari Avantaje pentru personalul
de ingrijire Evaluarea sesiunilor de
reminiscente. Tipuri de activităti Exemple de teme pentru sesiunile de
reminiscente
|
|
|
|
|

|
Ce este reminiscența?
Reminiscența este procesul de reactualizare a unor
amintiri vagi, neprecise și/sau a unor fapte petrecute cu mult timp in urmă
despre care se credea că au fost uitate. Datorită reminiscențelor putem să
impărtășim celorlalți din experiențele trecute de viața, să vorbim despre
trecut, să gândim la prezent și să facem aprecieri privind viitorul. |
|

|
Cum să conduci un grup de
reminiscențe
Unul din punctele cheie ale unui grup de rminiscențe este
dat de abilitățile monitorului sau ale îngrijitorului, abilități care pot fi
formate și dezvoltate printr-o instruire adecvată. Pot fi monitori de grupe de
reminiscențe atât îngrijitori formali cât și cei informali după ce parcurg un
curs de instruire în tehnica de stimulare a reminiscențelor. Este de preferat ca
pregătirea de bază a acestor persoane să fie în domeniile medical, social,
psihologic, pedagogic, arte, istorie. Cele mai importante calități de care
are nevoie persoana care dorește să se implice în grupul de reminiscențe sunt de
a fi interesat de ceea ce oamenii au de spus, să aibă capacitatea de a facilita
interacțiunile în grup, precum și de a avea determinarea să utilizeze
oportunitățile ce se ivesc în a stimula și incita la discuții ]n mod egal pe
toți membrii grupului. Dacă dorești să devii monitorul unui grup de
reminiscențe este de preferat să fii în primul rând onest cu tine însuți și
să-ți răspunzi la întrebarea: Ce semnificație au pentru tine reminiscențele?
Poți să începi prin a vedea dacă iți place să-ți reactualizezi etape din viața
personală. Dacă răspunsul este DA, atunci înseamnă că tu consideri
reminiscențele ca fiind un lucru atât pozitiv cât și util și vei putea utiliza
această tehnică și în grup. Însă, dacă preferi mai degrabă să nu
reactualizezi propriul trecut, nu vei face față în a conduce și monitoriza un
grup de reminiscențe. În această situație, probabil că vei comunica grupului că
reminiscența este o intruziune în intimitatea persoanei sau încearcă să
actualizeze lucruri pe care persoana a dorit să le uite. |
|
|
|
|
5
|
Ca lucrător în
grupul de reminiscențe trebuie să fii interesat în detaliile vieții zilnice atât
ale persoanelor obișnuite cât și a celebrităților, adică ale acelor indivizi
care au avut realizări extraordinare în viață. Încrederea în forțe proprii
vine odată cu documentarea, instruirea și experiența. Înainte de a începe
activitatea cu un grup de reminiscenșe, monitorul trebuie să stabilească
următoarele: a) Scopul și tematica activitații de reminiscențe. b) Numărul
și durata sesiunilor. c) Cum își va recruta personalul. d) Unde se vor
desfășura sesiunile de reminiscență. e) Cum va monitoriza si evalua fiecare
sesiune
a) Scopul și tematica activității de reminiscențe trebuie să
fie stabilită în prealabil fie de către monitor fie de către membrii grupului de
la o sedință la alta pentru a avea timp să fie pregătită. Sesiunile pot avea
tematică doar socială sau pot fi parte a unui program de activități care are
scopul de a dezvolta sau utiliza abilitățile participanților sau toți membrii
grupului pot lucra împreună pentru a realiza un produs ( exemplu: album,
expoziție, carte pe tematica dată ). Pentru fiecare persoană, implicarea într-un
grup de reminiscență, poate să facă parte din planul individual de îngrijire, în
acest fel, putând sa-i înțelegem mai bine, sau să-i ajutăm să interacționeze cu
alte persoane ori să-i susținem în a-și comunica trăirile personale.
b) În unele cazuri numărul și durata ședințelor pot fi
determinate de resursele existente. În cazul în care beneficiarii sesiunilor de
reminiscențe sunt în număr mare sugerăm împărțirea acestora în grupe al căror
număr să nu depășească 10 persoane iar, aceste grupe pot fi programate de două
ori pe săptămână, durata unei ședințe fiind de preferat să fie în jur de două
ore. Oricum, orarul ședințelor trebuie stabilit de comun acord și afișat astfel
încât atât participanții la ședințele de reminiscențe cât și aparținătorii să
poată să-și stabilească din timp programul pentru următoarea perioadă. Durata
sesiunilor de reminiscențe precum și mărimea grupelor depind de
particularitățile participanților. În centrele rezidențiale se recomandă ca
grupul să fie format din până la 8 persoane iar durata ședințelor să nu fie mai
mare de o oră, aceasta deoarece rezidenții sunt implicați și în alte activități.
În cazul în care participanții la grupul de reminiscențe au demență de
intensitate medie sau marcată durata unei ședințe nu poate depăși 30 de minute
întrucât atenția atenția acestora este greu de captat. La sesiunile cu durată de
2 ore este recomandat ca la mijlocul perioadei să se facă o pauză în care să se
servească răcoritoare, ceai, cafea, precum și fursecuri, prăjituri, pateuri.
Atunci când sesiunile au o durată de pâna într-o oră aceste gustări se vor servi
la sfârșit. Uneori gustările servite la începutul ședințelor pot fi utilizate ca
un pretext de a sparge gheața și a începe o discuție informală detensionată.
c) Recrutarea persoanelor ce vor participa la sesiunile de
reminiscențe nu este o problemă în spitalele de geriatrie, policlinici de
geriatrie sau centrele de asistență socială. În cazul serviciilor sociale, a
Centrelor de Reminiscență, a Cluburilor pentru vârstnici adresabilitatea
potențialilor beneficiari depinde de publicitatea care se face.
|
|
5
|
d) Locul unde se desfășoară ședințele de reminiscență este
foarte important pentru obținerea unor rezultate cât mai bune. Este de preferat
ca spațiul să fie special amenajat și decorat cu obiecte vechi care să le
stimuleze participanților cât mai multe amintiri din perioade anterioare ale
propriei vieți. Totodată, participanții trebuiesc încurajați ca, în funcție de
tema care se va discuta, să aducă de acasă obiecte pe baza cărora își vor putea
susține intervențiile ( exemplu: poze, albume, cărți, etc. ) obiecte pe care la
finalul ședinței și le vor duce înapoi acasă. Se recomandă o cameră cu bună
izolare fonică și cu cât mai puține surse de distragere a atenției. Scaunele
trebuiesc așezate de așa manieră astfel încât toți participanții să se poată
vedea și auzi unul pe celălalt. Periodic, este bine de schimbat aranjamentul în
cameră și de urmărit reacția participanților. Monitorul de grup trebuie să se
asigure că pe toată perioada de desfășurare a ședințelor de grup nu va fi
întrerupt de către alte persoane.
e) Întotdeauna monitorul de grup trebuie să-și aloce timp
atât pentru evaluare fiecărei sesiuni încheiate cât și pentru planificarea celei
viitoare. El trebuie să aibă evidența fiecărei sesiuni și să știe: · numărul
participanților, · ce s-a discutat, · ce stimuli s-au utilizat, · cum
s-a desfășurat ședința, · gradul de implicare activă sau pasivă a fiecărei
persoane, · cum a rezolvat eventualele situații tensionate.
De asemenea, monitorul de grup trebuie: · să stabilească
tematica pentru următoarea sesiune, · să stabilească de ce obiecte are nevoie
la viitoarea sesiune, · să comunice grupului tematica viitoare și obiectele
pe care să le aducă la viitoarea întâlnire, · să revadă periodic notările și
evoluțiile fiecărei persoane, · să comunice aparținătorilor observațiile sale
privind fiecare membru al grupului și gradul de implicare al acestuia.
|
|
5
|
|
|
|
[mai
departe]4
|
|
|
|