|

|
Coordonarea
sesiunilor de reminiscente
Sesiunile de reminiscente înseamnă mai mult decât
a vorbi altor persoane despre lucruri binecunoscute din trecutul personal. În
cadrul sesiunilor de reminiscente monitorul de grup are rolul de a stimula
participantii si de a-i incita prin diverse metode de a-si actualiza cât mai
multe amintiri. Astfel, el trebuie să stie clar tematica ce se va discuta si să
aibă pregatite stimulările adecvate. Camera trebuie aranjată si sugerăm ca
scaunele să fie puse în cerc pentru ca toti participantii să se poata vedea si
auzi bine. În cazul în care exista persoane hipoacuzice, acestea trebuie să stea
lânga monitorul de grup care le va repeta anumite lucruri pe care nu le-au
înteles sau le va scrie. Nu grăbiti participantii, ci lăsati-le suficient
timp să reflecteze si să-si exploreze memoria.De asemenea , nu este indicat să
treceti în viteză de la o activitate la alta. Unele persoane au nevoie de o
peioadă mai mare de timp pentru a-si actualiza amintirile, pentru a le verbaliza
si astfel a răspunde solicitării. De obicei, o dată ce au fost actualizate
amintiri despre care uitasesi complet, trăiesti o satisfactie si multumire
deosebite si creste stima de sine pentru că insăsi persoana în cauză este
surprinsă si uimită de propria performantă. Pentru aceasta însă este nevoie să
nu lucrezi contra cronometru si să ai răbdare. Monitorul de grup trebuie să
evite întrebările la care participantii nu pot răspunde, să evite întrebările
închise care implică drept raspuns un singur cuvânt. Este indicat să se
utilizeze intrebările care vizează raspunsuri deschise. Arată că esti interesat
de ceea ce oamenii au de spus, nu utiliza un ton ridicat al vocii, nu face
bancuri pe seama participatilor. Nu vorbi mult despre tine si nici nu arăta cât
de multe cunostinte ai. Dă valoare fiecărei relatări si arată ca esti interesat
de orice contributie.
Incurajează membrii grupului să interactioneze
între ei si descurajează-i dacă vor să ti se adreseze numai tie.Poti face acest
lucru cerând permisiunea de a repeta clar si cu voce tare ce ti-a spus soptit o
persoană, astfel încât toata lumea să înteleagă mesajul transmis. Ceea ce
poti face este să realizezi conexiuni între reminiscentele diferitelor persoane.
Spre exemplu: două persoane din acelasi grup care au copilărit în acelasi
cartier le vei încuraja să-si impărtăsească amintirile mai în detaliu. Exemplu:”
Doamna Popescu ne-ati spus că ati copilărit în cartierul Colentina. Vă amintiti
că si Domnul Ionescu ne-a povestit acum dous saptămâni că a trăit până la 15 ani
în acelasi cartier. De ce nu-l întrebati mai exact unde anume avea casa, la ce
scoala a mers, etc. ? “ O altă modalitate de a încuraja participantii să
interactioneze unul cu celalalt este de a desfăsura o parte a sesiunii de
reminiscente lucrând în pereche, vorbind, examinând poze, etc.
|