|

|
Evaluarea sesiunilor de reminiscente Tipuri de
activităti
Acest capitol sintetizează tipurile de activităti
si sugerează teme diverse pentru sesiunile grupelor de reminiscente, cum ar
fi:
1. Răspunsurile la o anume
întrebare. Se cere fiecărui participant să răspundă pe scurt la o
anumită întrebare. În acest fel se limitează persoanele care doresc să
monopolizeze discutia în grupă si se încurajează chiar si cele timide să
intervină. Chiar si cele care de obicei evită să vorbească vor putea da un
răspuns format chiar si dintr-un singur cuvânt. Exemplu: Leaderul întreabă
participantii unde au făcut scoala primară sau care era în copilărie desertul
preferat, ori care a fost jucăria preferată. 2. Desen, pictură,
colaje. Realizarea unui desen după amintiri este o activitate pe care
vârstnicii o apreciază, iar cei care au inhibitii în a relata evenimente din
trecut se pot exprima prin această modalitate grafică. La această activitate nu
este importantă calitatea desenului ci amintirile pe care desenul le sugerează
ajutând în acest mod procesul de reminiscente.
Există două modalităti de a realiza acest tip de
activitate: a) Prima modalitate constă în a solicita participantilor de a
desena sau picta un loc sau o scenă din trecut încurajându-i să marcheze cât mai
multe detalii îsi amintesc. b) Pentru persoanele care nu pot desena ori
pentru cei la care realizarea unui desen inhibă procesul de actualizare,
monitorul va desena după relatarea persoanei. În acest caz, vârstnicul este
întrebat cum doreste să fie transpusă în pictură, desen povestea
sa. Monitorul va cere cât mai multe detalii pentru a face desenul să fie cât
mai aproape de relatare si va evita să fie creativ sau să deseneze ceea ce
presupune el că ar trebui să contină desenul. Iată câteva subiecte ce pot fi
sugerate pentru a fi desenate: · O anume cameră din casa în care au
trăit · O anume stradă pe care au crescut · Grădina bunicilor · Locul
în care îsi petreceau în copilărie vacantele · Îmbrăcămintea pe care o purtau
duminica, la scoală, în zile de sărbătoare · Obiecte utilizate în
bucătărie Acest tip de activitate poate fi utilizat atât ca activitate
individuală cât si ca activitate de grup. În acest ultim caz se cere fiecărui
participant să facă sugestii si, spre exemplu, la desenul grădinii putem avea
flori, pomi, legume, animale fiecare categorie fiind indicată de altă
persoană.La terminarea desenului vor fi amintite contributiile
fiecăruia. Dacă este vorba de o pictură mai elaborată sau de un colaj,
acestea se pot realiza pe o perioadă de câteva săptămâni după mai multe sesiuni
de reminiscente. Un colaj de reminiscente al grupului poate utiliza: culori
de apă, ulei pe pânză, diverse texturi de material textil, poze precum si
diverse materiale precum: hârtie de ziar, flori, plante uscate, catifea, mătase,
lână, rafie, etc. 3. Manipularea obiectelor. Obiectele
vechi, cele traditionale sau chiar cele moderne sunt foarte bune pentru
stimularea reminiscentelor în moduri variate, motiv pentru care sunt indicate a
fi utilizate în sedintele de grup. De aceea, este foarte important ca, în
fiecare Centru de Reminiscente, să existe o colectie de astfel de obiecte care
pot anima sesiunile. Există mai multe moduri de a utiliza obiectele ca stimuli
în cadrul sedintelor de reminiscente: a) În functie de tema discutată se
adună obiecte care se dau participantilor pentru a le descrie, a face
demonstratii de utilizare a lor, a discuta la ce folosesc. b) Obiectele sunt
aranjate pe o masă, în mijlocul camerei, astfel încât să poată fi văzute de toti
participantii. c) O manieră eficientă de a începe o sesiune de reminiscente
este de a cere participantilor să-si aleagă un obiect care îi sugerează amintiri
pe care apoi să le relateze. b O activitate de success în cadrul sesiunilor
de reminiscente este de a alcătui în grup o listă cu tot ce îsi amintesc
participantii legat de o temă sau un subiect dat. Pe flipch-art se trec toate
relatările după care se încep discutiile în detaliu pornind de la fiecare cuvânt
stimul. De exemplu: se întreabă membrii grupului care erau jocurile pe care
le jucau în copilărie. După ce se alcătuieste lista cu jocurile se discută în
detaliu fiecare joc. Sugestii pentru liste: ce se vindea la băcănie, ce se punea
în penar, ce se punea în ghiozdan, etc. b Muzica este un
stimulent care induce promt amintiri. Fiecare Centru de Reminiscente trebuie să
aibă o colectie de discuri sau benzi cu muzică veche.Înainte de a pune aceste
discuri se testează preferintele membrilor grupului pentru a vedea dacă le place
muzica populară, de operă, jazz, corală, de operetă, de dans, usoară, etc.În
functie de tema care se discută în sesiunea de reminiscente se alege si muzica.
De exemplu: dacă tema este „ cum a fost în perioada în care făceai sau ti se
făcea curte „, melodiile vor fi cele de dragoste ori participantii indică o
anume melodie care le invocă acele vremuri. 6. Plimbările.
Pot fi si ele utilizate ca activitate de reminiscente în special cu persoanele
care nu obisnuiesc să iasă din casă. Participantii sunt încurajati să facă
comentarii, să pună întrebări si să dea explicatii: a) Se pot vizita locuri
cunoscute în trecut: fosta scoală, casa în care a locuit cineva, parcuri,
etc. b) Se poate merge cu grupul la : cofetărie, ceainărie, piată, cinema,
etc. c) Diverse muzee: de artă, militar, al satului, etc. 7.
Povestile. Monitorul de grup începe o poveste iar participantii, pe
rând, trebuie să contribuie la finalizarea acesteia. Acest tip de activitate
este antrenantă si chiar amuzantă atunci când o persoană care nu-si mai
aminteste corect povestea o adaptează si o trensformă după bunul său
plac. 8. Activitătile practice. Sunt apreciate de vârstnicii
care participă la sesiunile de reminiscente si sunt extrem de utile si
antrenante mai ales pentru cei care au tulburări de vorbire. Tipuri de
activităti practice: a) Spălat cu mâna. b) Lustruit. c) Gătit: bătutul
albusului, curătatul cartofilor, tricotat, brodat, cusut, grădinărit. Se pot
prepara în cadrul Centrului de Reminiscente diverse mâncăruri după retete vechi
care nu se mai utilizează frecvent în zilele noastre si care sunt date de unii
membri ai grupului. Prin aceste activităti vârstnicii sunt valorizati
întrucât, în marea lor majoritate , acasă ei nu mai sunt solicitati să
desfăsoare aceste activităti dat fiind faptul că manualitatea lor a diminuat
mult ca să nu mai spunem despre deficientele de memorie care le parazitează
fluenta activitătilor. 9. Atunci si acum. Există mai multe
modalităti de a relationa trecutul de prezent. Spre exemplu monitorul poate
încheia o sesiune de reminiscente cu următorul comentariu: „ Vedeti aici un fier
de călcat pe care bunica îl folosea după ce îl umplea cu cărbuni încinsi. Însă
acum toată lumea utilizează fierul de călcat electric.” În continuare se pot
discuta avantajele si dezavantajele ambelor obiecte. Aceeasi idee poate fi
sustinută prin analiza unor poze vechi în comparatie cu poze recente privind
decorarea casei, clasei de curs, îmbrăcămintea, încăltămintea, locul de muncă,
etc. 10. Gustul, mirosul si simtul tactil. Utilizarea
gustului, mirosului si simtului tactil sunt foarte frecvent folosite în cadrul
sesiunilor de reminiscente. Fiecare Centru de Reminiscente trebuie să aibă o
colectie care să includă: arome, diverse texturi si materiale, obiecte din fibre
naturale, produse medicinale cu mirosuri specifice ( camfor), produse de
curătenie precum si obiecte cu o semnificatie culturală specifică. Membrilor
grupului li se prezintă aceste obiecte si sunt lăsati să le exploreze după care
sunt solicitati să relateze ce anume le aminteste fiecare obiect. 11.
Pozele. Utilizarea pozelor, a cărtilor ilustrate, a vederilor, a
jurnalelor si revistelor vechi – pot fi stimulări deosebit de utile. De un
ajutor real sunt si fotografiile proprii ale participantilor la sesiunilor de
reminscente, căci fiecare poză are o întreagă istorie care poate fi relatată
grupului.
|