Asociatia Agora
Primul Centru de Reminiscente din România

 

 

è Acasa

 

  è Publicatii

 

  è Centre

 

  è Proiecte

 

  è Instruire

 

  è Galerie

 

  è Povesti de viata

 

  è Parteneri

 

  è Contact

 

 

è Citeste...

 

Ce este reminiscenta?

Avantaje pentru beneficiari

Avantaje pentru personal

Sesiuni de remisiscente


è Afla...

 

Câte ceva despre cursuri

Cum te poti înscrie

Asociatia Agora - Primul centru de reminiscente din Romania


Centre de Reminiscente

 

Ce este reminiscenta si Cum să conduci un grup de reminiscente
Coordonarea sesiunilor de reminiscente
Confidentialitatea si Planificarea sesiunilor de reminiscente
Evaluarea sesiunilor de reminiscente
Avantaje pentru beneficiari
Avantaje pentru personalul de ingrijire
Evaluarea sesiunilor de reminiscente. Tipuri de activităti
Exemple de teme pentru sesiunile de reminiscente

 

 

Evaluarea sesiunilor de reminiscente Tipuri de activităti

Acest capitol sintetizează tipurile de activităti si sugerează teme diverse pentru sesiunile grupelor de reminiscente, cum ar fi:

1. Răspunsurile la o anume întrebare. Se cere fiecărui participant să răspundă pe scurt la o anumită întrebare. În acest fel se limitează persoanele care doresc să monopolizeze discutia în grupă si se încurajează chiar si cele timide să intervină. Chiar si cele care de obicei evită să vorbească vor putea da un răspuns format chiar si dintr-un singur cuvânt. Exemplu: Leaderul întreabă participantii unde au făcut scoala primară sau care era în copilărie desertul preferat, ori care a fost jucăria preferată.
2. Desen, pictură, colaje. Realizarea unui desen după amintiri este o activitate pe care vârstnicii o apreciază, iar cei care au inhibitii în a relata evenimente din trecut se pot exprima prin această modalitate grafică. La această activitate nu este importantă calitatea desenului ci amintirile pe care desenul le sugerează ajutând în acest mod procesul de reminiscente.

Există două modalităti de a realiza acest tip de activitate:
a) Prima modalitate constă în a solicita participantilor de a desena sau picta un loc sau o scenă din trecut încurajându-i să marcheze cât mai multe detalii îsi amintesc.
b) Pentru persoanele care nu pot desena ori pentru cei la care realizarea unui desen inhibă procesul de actualizare, monitorul va desena după relatarea persoanei. În acest caz, vârstnicul este întrebat cum doreste să fie transpusă în pictură, desen povestea sa.
Monitorul va cere cât mai multe detalii pentru a face desenul să fie cât mai aproape de relatare si va evita să fie creativ sau să deseneze ceea ce presupune el că ar trebui să contină desenul.
Iată câteva subiecte ce pot fi sugerate pentru a fi desenate:
· O anume cameră din casa în care au trăit
· O anume stradă pe care au crescut
· Grădina bunicilor
· Locul în care îsi petreceau în copilărie vacantele
· Îmbrăcămintea pe care o purtau duminica, la scoală, în zile de sărbătoare
· Obiecte utilizate în bucătărie
Acest tip de activitate poate fi utilizat atât ca activitate individuală cât si ca activitate de grup. În acest ultim caz se cere fiecărui participant să facă sugestii si, spre exemplu, la desenul grădinii putem avea flori, pomi, legume, animale fiecare categorie fiind indicată de altă persoană.La terminarea desenului vor fi amintite contributiile fiecăruia.
Dacă este vorba de o pictură mai elaborată sau de un colaj, acestea se pot realiza pe o perioadă de câteva săptămâni după mai multe sesiuni de reminiscente.
Un colaj de reminiscente al grupului poate utiliza: culori de apă, ulei pe pânză, diverse texturi de material textil, poze precum si diverse materiale precum: hârtie de ziar, flori, plante uscate, catifea, mătase, lână, rafie, etc.
3. Manipularea obiectelor. Obiectele vechi, cele traditionale sau chiar cele moderne sunt foarte bune pentru stimularea reminiscentelor în moduri variate, motiv pentru care sunt indicate a fi utilizate în sedintele de grup. De aceea, este foarte important ca, în fiecare Centru de Reminiscente, să existe o colectie de astfel de obiecte care pot anima sesiunile. Există mai multe moduri de a utiliza obiectele ca stimuli în cadrul sedintelor de reminiscente:
a) În functie de tema discutată se adună obiecte care se dau participantilor pentru a le descrie, a face demonstratii de utilizare a lor, a discuta la ce folosesc.
b) Obiectele sunt aranjate pe o masă, în mijlocul camerei, astfel încât să poată fi văzute de toti participantii.
c) O manieră eficientă de a începe o sesiune de reminiscente este de a cere participantilor să-si aleagă un obiect care îi sugerează amintiri pe care apoi să le relateze.
b O activitate de success în cadrul sesiunilor de reminiscente este de a alcătui în grup o listă cu tot ce îsi amintesc participantii legat de o temă sau un subiect dat. Pe flipch-art se trec toate relatările după care se încep discutiile în detaliu pornind de la fiecare cuvânt stimul.
De exemplu: se întreabă membrii grupului care erau jocurile pe care le jucau în copilărie. După ce se alcătuieste lista cu jocurile se discută în detaliu fiecare joc. Sugestii pentru liste: ce se vindea la băcănie, ce se punea în penar, ce se punea în ghiozdan, etc.
b Muzica este un stimulent care induce promt amintiri. Fiecare Centru de Reminiscente trebuie să aibă o colectie de discuri sau benzi cu muzică veche.Înainte de a pune aceste discuri se testează preferintele membrilor grupului pentru a vedea dacă le place muzica populară, de operă, jazz, corală, de operetă, de dans, usoară, etc.În functie de tema care se discută în sesiunea de reminiscente se alege si muzica. De exemplu: dacă tema este „ cum a fost în perioada în care făceai sau ti se făcea curte „, melodiile vor fi cele de dragoste ori participantii indică o anume melodie care le invocă acele vremuri.
6. Plimbările. Pot fi si ele utilizate ca activitate de reminiscente în special cu persoanele care nu obisnuiesc să iasă din casă. Participantii sunt încurajati să facă comentarii, să pună întrebări si să dea explicatii:
a) Se pot vizita locuri cunoscute în trecut: fosta scoală, casa în care a locuit cineva, parcuri, etc.
b) Se poate merge cu grupul la : cofetărie, ceainărie, piată, cinema, etc.
c) Diverse muzee: de artă, militar, al satului, etc.
7. Povestile. Monitorul de grup începe o poveste iar participantii, pe rând, trebuie să contribuie la finalizarea acesteia. Acest tip de activitate este antrenantă si chiar amuzantă atunci când o persoană care nu-si mai aminteste corect povestea o adaptează si o trensformă după bunul său plac.
8. Activitătile practice. Sunt apreciate de vârstnicii care participă la sesiunile de reminiscente si sunt extrem de utile si antrenante mai ales pentru cei care au tulburări de vorbire. Tipuri de activităti practice:
a) Spălat cu mâna.
b) Lustruit.
c) Gătit: bătutul albusului, curătatul cartofilor, tricotat, brodat, cusut, grădinărit.
Se pot prepara în cadrul Centrului de Reminiscente diverse mâncăruri după retete vechi care nu se mai utilizează frecvent în zilele noastre si care sunt date de unii membri ai grupului.
Prin aceste activităti vârstnicii sunt valorizati întrucât, în marea lor majoritate , acasă ei nu mai sunt solicitati să desfăsoare aceste activităti dat fiind faptul că manualitatea lor a diminuat mult ca să nu mai spunem despre deficientele de memorie care le parazitează fluenta activitătilor.
9. Atunci si acum. Există mai multe modalităti de a relationa trecutul de prezent. Spre exemplu monitorul poate încheia o sesiune de reminiscente cu următorul comentariu: „ Vedeti aici un fier de călcat pe care bunica îl folosea după ce îl umplea cu cărbuni încinsi. Însă acum toată lumea utilizează fierul de călcat electric.” În continuare se pot discuta avantajele si dezavantajele ambelor obiecte. Aceeasi idee poate fi sustinută prin analiza unor poze vechi în comparatie cu poze recente privind decorarea casei, clasei de curs, îmbrăcămintea, încăltămintea, locul de muncă, etc.
10. Gustul, mirosul si simtul tactil. Utilizarea gustului, mirosului si simtului tactil sunt foarte frecvent folosite în cadrul sesiunilor de reminiscente. Fiecare Centru de Reminiscente trebuie să aibă o colectie care să includă: arome, diverse texturi si materiale, obiecte din fibre naturale, produse medicinale cu mirosuri specifice ( camfor), produse de curătenie precum si obiecte cu o semnificatie culturală specifică. Membrilor grupului li se prezintă aceste obiecte si sunt lăsati să le exploreze după care sunt solicitati să relateze ce anume le aminteste fiecare obiect.
11. Pozele. Utilizarea pozelor, a cărtilor ilustrate, a vederilor, a jurnalelor si revistelor vechi – pot fi stimulări deosebit de utile. De un ajutor real sunt si fotografiile proprii ale participantilor la sesiunilor de reminscente, căci fiecare poză are o întreagă istorie care poate fi relatată grupului.

  5

 

 

[mai departe]4  

 

 

 

 

 

 

© 2006 Asociatia Agora

 Powered by DirServ  

 Acasa | Publicatii | Centre | Proiecte | Instruire | Galerie | Povesti de Viata | Parteneri | Contact